Ottawa, December 4, 2023—Canadian Parents for French (CPF) is releasing the French as a Second Language Enrolment Statistics for the 2021–2022 school year. This yearly publication provides a quick analysis of national trends of enrolment in FSL programs by presenting the data by province and territory and by type of program.

Overall, numbers remained stagnant, with no major fluctuations across the country. With the pandemic school closures behind us and their impact more visibly present, these numbers should provide a clear picture of the current situation and the work that needs to be done to ensure that more young Canadians have access to FSL programs.

Key findings of the 2021–2022 edition:

  • At the national level, total enrolment in FSL programs continues to remain stable albeit stagnant.
  • Regarding the overall percentage of students in an FSL program, Alberta,  British Columbia, Manitoba, Northwest Territories and Ontario keeps growing steadily.
  • French immersion enrolment in British Columbia, Newfoundland and Labrador, Northwest Territories, Ontario and the Yukon either grew modestly or remained stable.
  • Core French keeps steadily growing in Manitoba, Northwest Territories, Ontario and in Canada overall.

“As we continue our advocacy efforts following the modernization of the Official Languages Act (OLA), these statistics are a fundamental resource for us and our stakeholders alike. Although the numbers are not completely discouraging, they are a reminder of the issues that need to be addressed to increase them. With the acknowledgement of the importance of learning a second official language in the reformed OLA, we need cooperation from the provincial and territorial governments to ensure equitable access for second language learning,” said Nicole Thibault, CPF Network CEO.

The figures are obtained by the specific departments of education directly or from Statistics Canada. CPF publishes the French as a Second Language Enrolment Statistics annually but does not publish same-year statistics as not all ministries are able to finalize data in time for publication.

To download the 2021–2022 edition, visit https://cpf.ca/en/research-and-advocacy/research/enrolment-trends/.

###

Canadian Parents for French is a nationwide, research-informed, volunteer organization that promotes and creates opportunities to learn and use French for all those who call Canada home.

 

Canadian Parents for French publie les statistiques sur les inscriptions aux programmes de français langue seconde de 2021-2022

Ottawa, le 4 décembre 2023  Canadian Parents for French (CPF) publie les statistiques sur les inscriptions aux programmes de français langue seconde qui concernent l’année scolaire 2021-2021. Cette publication annuelle présente une brève analyse des tendances nationales liées à l’inscription des élèves aux programmes de FLS. Les données sont présentées par provinces et territoires et par type de programme de FLS.

Dans l’ensemble, les chiffres sont restés stables, sans fluctuations majeures à travers le pays. Maintenant que les fermetures d’écoles en raison de la pandémie sont derrière nous et que leur impact est plus visible, ces chiffres devraient donner une image claire de la situation actuelle et du travail à accomplir pour que davantage de jeunes Canadiens aient accès aux programmes de FLS.

Voici certaines des constatations clés de la publication de 2021-2022 :

  • Au niveau national, le nombre total d’inscriptions aux programmes de FLS reste stable, voire stagnant.
  • En ce qui concerne le pourcentage global d’élèves inscrits dans un programme de FLS, l’Alberta, la Colombie-Britannique, le Manitoba, les Territoires du Nord-Ouest et l’Ontario continuent d’augmenter régulièrement.
  • Les inscriptions en immersion française en Colombie-Britannique, à Terre-Neuve-et-Labrador, dans les Territoires du Nord-Ouest, en Ontario et au Yukon, ont connu une croissance modeste ou sont restées stables.
  • Le français de base continue de croître progressivement au Manitoba, dans les Territoires du Nord-Ouest, en Ontario et dans l’ensemble du Canada.

«Alors que nous poursuivons nos efforts de plaidoyer après la modernisation de la Loi sur les langues officielles (LLO), ces statistiques constituent une ressource fondamentale pour nous et nos parties prenantes. Bien que les chiffres ne soient pas complètement décourageants, ils rappellent les enjeux qui restent à traiter pour les augmenter. L’importance de l’apprentissage d’une deuxième langue officielle ayant été reconnue dans la réforme de la LLO, nous avons besoin de la coopération des gouvernements provinciaux et territoriaux pour garantir un accès équitable à l’apprentissage d’une deuxième langue,» a déclaré Nicole Thibault, PDG du réseau de CPF.

Les chiffres sont obtenus auprès des ministères de l’Éducation ou de Statistique Canada. CPF publie chaque année les statistiques sur les inscriptions en français langue seconde, mais ne publie pas les statistiques de la même année, car tous les ministères ne sont pas en mesure de finaliser les données à temps pour la publication.

Si vous souhaitez télécharger l’édition 2021-2022, veuillez visiter le site Web de CPF National.

###

Canadian Parents for French est un organisme bénévole national, axé sur la recherche, qui favorise et crée des occasions d’apprendre et d’utiliser le français pour tous ceux qui vivent au Canada.